Om klubben – Halden

Om klubben

Halden Topphåndball er en håndballklubb både for herrer som spiller i Rema-1000 ligaen (siden 2014) og for gutter fra 18-20 år fra hele Østfold.

• En håndballklubb for herrer som spiller i Rema-1000 ligaen, men har også rekrutteringslag for gutter fra 18-20 år fra hele Østfold.
  • Klubben ble etablert i 2011 (10 år) og er lokalisert i Halden.
  • HTH er det eneste herre håndball-laget på topp nivå i gamle Østfold.
  • HTH stiller med fem lag: Elite,  nivå 1,  junior* nivå 1, junior* nivå 2, nivå 2 (2. div.senior)
  • Sesongen varer fra 1 september og avslutter året etter 31.mai.

* Juniorlagene (jr) er Østfold rekruttprosjekt som øker nedslagsevnen og muligheten for synlighet i flere av Østfolds klubber. Dette er et samarbeidsprosjekt med fem andre Østfoldklubber: Sarpsborg IL, HK Eidsberg, Gamle Fredrikstad håndballklubb, Rolvsøy IF, TTIF Halden.

Målet er:

• …å etablere oss på midten av Rema-1000 ligaserien blant de 12 beste lagene. Vi ligger blant de 10 beste lagene i Norge pr i dag. Målet er å kjempe i teten både i serie og i NM.
  • …å være en lukrativ klubb for spillere og å kunne beholde dem. Skal vi hevde oss i Rema-1000 ligaserien må vi henge med også økonomisk. Klubben er avhengig av samarbeidspartnere hvorav 65% av inntektskilden er fra sponsorer til tillegg til dugnader og egne arrangement.

Ny hall i 2023 og TV2 sendinger:

• Med ny arena i løpet av 2023 har vi mye å forberede oss på. Det vil innebære større arrangement som blir TV overført.
  • TV 2 skal doble antall sendinger av håndballkamper både hjemmekampene i Halden og bortekampene fra 2023.
  • Med ny hall innebærer det store muligheter for cuper, camps og andre type arrangement.

Klubbhistorie – 10 år (2011 – 2021)

I 2021 fyller klubben 10 år og er en klubb med helt unike ildsjeler som driver klubben stort sett på frivillighet, den såkalte Halden TH familen. Uten frivilligheten fra ildsjelene fra den spede begynnelse til nå, hadde klubben aldri kommet til å spille på elitenivå.

Halden Topphåndball har sitt utspring fra klubben Tistedal turn & idrettsforening (TTIF). Det hele startet som et samarbeidprosjekt i 2009 mellom tidligere håndballspiller Jonas Willle som var trener i TTIF, 1 divisjon og tidligere håndballspiller Erlend Lund. Målet var å klare å rykke opp i eliteserien på 5 år.

I 2011 den 24. april ble Halden Topphåndball stiftet som klubb. Hjemmekampene første sesong ble spilt i Tistedalshallen før de ble flyttet til Remmenhallen sesongen etter (2012/13). Nåværende hovedtrener Jan Thomas Lauritzsen ble hentet inn som trener fra den spede begynnelse fra klubben ble stiftet, og i 2014 klarte klubben å rykke opp i eliteserien. Jan Thomas Lauritzen tok over som hovedtrener i sesongen 2017/18 når Jonas Wille dro til Danmark.

Store begivenheter i klubben skjedde først den 29. desember 2018 da klubben tok sølv i NM foran ca. 2000 haldensere i Oslo spektrum, og i 2020, da klubben gikk til kvartfinale i Europacupen. Dessverre ble cupen avlyst pga pandemien.

Klubben har pr i dag to heltidsansatte i administrasjonen, en ansatt som sportslig leder, hovedtrener og assisterende trener, spillere, oppmenn og et med.fysio team med på laget.
Styret består av ni personer, hvorav syv menn og to kvinner.

Mer informasjon om klubben på Norsk Topp Håndball